Bij Scouting Texel hebben we een traditie die "installatie" wordt genoemd. Dit is een belangrijk moment voor de nieuwe leden, waarbij ze officieel worden opgenomen in de groep. De installatie wordt meestal georganiseerd aan het begin van het scoutingseizoen.

Tijdens de installatie wordt de nieuwe scout geïnstalleerd in de groep door middel van een ceremonie. Hierbij legt de nieuwe scout een belofte af en ontvangt hij of zij het scoutinginsigne en de groepsdas. De belofte die wordt afgelegd is afhankelijk van de leeftijd en speltak van de scout. Bijvoorbeeld, de bevers leggen een eenvoudige belofte af en de explorers leggen een uitgebreidere belofte af.

De groepsdas is een belangrijk onderdeel van de scoutingkleding en heeft vaak de kleuren en symbolen van de groep waar de scout lid van is. Het scoutinginsigne wordt op de uniformblouse gedragen en geeft aan dat de scout lid is van Scouting Nederland.

Na de installatie is de nieuwe scout officieel lid van de groep en mag hij of zij de scoutingkleding dragen. Dit is het moment waarop de nieuwe scout ook echt kan beginnen met de activiteiten en zich kan aansluiten bij zijn of haar speltak. Bij Scouting Texel vinden we de installatie een belangrijk moment, omdat het de nieuwe scout het gevoel geeft dat hij of zij erbij hoort en deel uitmaakt van de groep.