Scouting Nederland organiseert jaarlijks diverse landelijke activiteiten voor alle scouts in Nederland. Deze activiteiten zijn bedoeld om het scoutingspel te verdiepen en verbreden en om scouts de kans te geven nieuwe ervaringen op te doen.

Een van de bekendste landelijke activiteiten is de Jamboree On The Air (JOTA) en Jamboree On The Internet (JOTI). Tijdens dit evenement staan communicatie en verbinding centraal. Scouts van over de hele wereld komen samen om met elkaar te communiceren via radio en internet. Hierdoor ontstaan er waardevolle contacten en vriendschappen over de hele wereld.

Een ander bekend evenement is de Nationale Scoutingdag. Op deze dag zijn er door het hele land activiteiten georganiseerd voor scouts van alle leeftijden. Van uitdagende hikes tot creatieve workshops en van kampvuuravonden tot sportieve wedstrijden.

Voor de oudere scouts is er het zomerkamp Nawaka (Nationaal Water Kamp). Dit evenement staat volledig in het teken van water en watersporten. Tijdens dit kamp worden er allerlei uitdagende activiteiten georganiseerd, zoals zeilen, kanoën en suppen.

Naast deze evenementen organiseert Scouting Nederland nog vele andere activiteiten, zoals de HIT (Hikes, Interessekampen en Trapperskampen), de Scout-In en de Regionale Scoutingwedstrijden.

Het mooie aan deze landelijke activiteiten is dat je als scout de kans krijgt om nieuwe mensen te ontmoeten, jezelf te ontwikkelen en vooral veel plezier te hebben. Het is een echte aanrader voor iedereen die van avontuur en scouting houdt.